Apel o przekazywanie materiałów archiwalnych

Plakaty i afisze, drukowane na zlecenie organizacji, instytucji i stowarzyszeń państwowych, kościelnych, społecznych, czy politycznych stanowią cenny materiał źródłowy uzupełniający podstawowy zasób archiwalny, a w niektórych przypadkach, z powodu braku archiwaliów, stanowią materiał zastępczy. Atrakcyjna treść, bogata szata zewnętrzna oraz łatwość ekspozycji czyni z nich wdzięczny materiał ilustracyjny, chętnie wykorzystywany w różnego typu wystawach i publikacjach książkowych. Kaliskie Archiwum posiada w chwili obecnej ogółem 1625 jednostek inwentarzowych tego typu materiałów. W tej chwili jedynym źródłem ich pozyskiwania są dary: osób prywatnych, instytucji kulturalnych (regularnie swoje wydawnictwa przekazuje teatr kaliski), komitetów wyborczych, Centrum Informacji Turystycznej w Kaliszu, Wydziału Kultury Urzędu Miejskiego w Kaliszu, drukarni DANGRAF czy zapobiegliwość pracowników Archiwum. Mimo swej "przypadkowości" afisze i plakaty stanowią bogate źródło do dziejów historii politycznej, gospodarczej, społecznej i kulturalnej (przede wszystkim) Kalisza, byłego województwa kaliskiego, a także kraju (np. afisz z ogłoszeniem o wprowadzeniu stanu wojennego w 1981 r.).

Swój apel kierujemy szczególnie do osób prywatnych, które w swoich domowych archiwach przechowują afisze i plakaty z czasów I wojny światowej, okresu międzywojennego, okupacji hitlerowskiej, PRL i czasów współczesnych. Chętnie nawiązalibyśmy także współpracę z instytucjami kulturalnymi, organizacjami społecznymi, a także wydawnictwami i drukarniami.

Przekazane dary zostaną włączone do narodowego zasobu archiwalnego, a to znaczy, że będą przechowywane wieczyście. Jeżeli będzie taka potrzeba, Archiwum może sporządzić kopię cyfrową dla darczyńcy.

Najciekawsze archiwalia zostaną wykorzystane na wystawie planowanej we wrześniu w siedzibie Archiwum oraz w towarzyszącym jej katalogu. Tak jak to miało miejsce przy poprzednich apelach, informacja o darczyńcach zostanie opublikowana na stronie internetowej APK oraz w lokalnych mediach.