Dnia 16 listopada 2010 roku w Szkole Podstawowej nr 23 w Kaliszu obchodzono Dzień Tolerancji. W organizację uroczystości zaangażowało się Archiwum Państwowe w Kaliszu. Głównym celem imprezy było zaznajomienie uczniów z podstawowymi cechami i zasadami tolerancji oraz wpojenie wartości, jakimi powinien kierować się człowiek w stosunku do mniejszości kulturowych, religijnych, etnicznych, rasowych a także kolegów i koleżanek w relacjach codziennych.
Uroczystości rozpoczęła część artystyczna przygotowana przez uczniów, podczas której najmłodsi uczestnicy recytowali utwory poświęcone tolerancji i kontaktom międzyludzkim. Występy zakończył utwór pt. "Tolerancja" autorstwa Stanisława Sojki.
Kolejnym punktem spotkania był wykład historyka Archiwum Państwowego mgr Estery Walczak poświęcony wielokulturowości Kalisza. Podczas prelekcji uczniowie dowiedzieli się, jakie mniejszości narodowe zamieszkiwały Kalisz na przestrzeni dziejów. Na wstępie zaznajomili się z historią społeczności żydowskiej, której początki osadnictwa na terenach naszego regionu datować można na wiek XII, poznali jej specyfikę, problemy, zajęcia dnia codziennego. Usłyszeli o przywilejach, jakie otrzymali Żydzi na mocy Statutu Kaliskiego, nadanego im w 1264 roku przez księcia Bolesława Pobożnego. Jednocześnie poznali główne płaszczyzny, na których ludność żydowska kontaktowała się z mieszkańcami miasta, czyli gospodarka, handel, a także jak wyglądały te relacje. Żydzi nie chcieli zatracić swojej tożsamości, zależało im na pielęgnacji sfery kulturowo-religijnej. W tym celu wzniesiono w dzielnicy żydowskiej synagogę oraz szkołę, które na skutek pożaru zostały doszczętnie zniszczone. Dzięki majętności i aktywności Żydów w kolejnych latach odbudowano bożnicę wraz ze szkołą, które nie zachowały się do dnia dzisiejszego. Uczniowie usłyszeli o prześladowaniach Żydów podczas II wojny światowej, Holokauście, który doprowadził do wymordowania milionów Żydów i zmusił ich do emigracji, co spowodowało, że aktualnie na terenach ziemi kaliskiej nie istnieje żadna gmina żydowska. Natomiast dane statystyczne szacujące, iż na początku XX wieku Kalisz zamieszkiwało ok. 23000 Żydów, z czego zaledwie ok. 2300 przetrwało pożogę wojenną, uzmysłowiły dzieciom jak tragiczne konsekwencje miała polityka nietolerancji i eksterminacji narodu żydowskiego.
Kolejną mniejszością kulturową, zamieszkującą Kalisz, (z której historią okazję mieli zapoznać się wychowankowie SP nr 23), byli Niemcy, którzy przybyli na tutejsze tereny w związku z lokacją miasta na prawie średzkim w XIII wieku. Uczniowie zaznajomili się z prosperitą działalności niemieckiej, która przypada na okres zaborów. Przybliżona została aktywność rodziny Repphanów i ich fabryki sukna prosperującej przez 93 lata oraz sylwetka Arnolda Gustawa Fibigera. Uczniowie uzmysłowili sobie, iż przybycie do Kalisza ludności niemieckiej spowodowało powstanie ośrodka kulturowo-religijnego skupionego wokół kościoła ewangelicko-augsburskiego. Dzięki temu do dziś w Kaliszu istnieje parafia ewangelicka.
Trzecią grupą mniejszości, z którą zapoznali się uczniowie, byli Rosjanie. Ich przybycie wiązało się z przeorganizowaniem politycznym i administracyjnym, jakie nastąpiło po klęsce powstania styczniowego w 1864 roku. Wśród wybitnych jednostek narodowości rosyjskiej chlubnie wpisanych w historię Kalisza wymienieni zostali Paweł Rybnikow oraz Michał Daragan. Uczniowie usłyszeli także o wybudowaniu cerkwi św. Pawła i Piotra oraz powstaniu cmentarza prawosławnego, istniejącego do dziś przy ulicy Górnośląskiej.
Dzięki wykładowi uczniowie zrozumieli, że spacerując po ulicach Kalisza, na każdym kroku można napotkać pamiątki, zabytki, pozostałości po mniejszościach kulturowych, takie jak kamienice, budynki pofabryczne, miejsca sakralne, kościoły, cerkiew, a w szczególności cmentarze stanowiące wyjątkowe, szczególne miejsca pamięci.
Kolejnym punktem Dnia Tolerancji był konkurs, w którym udział wzięli uczniowie. Mieli oni za zadanie odpowiedzieć na szereg pytań dotyczących rasizmu, pomocy, wsparcia oraz narysować logo mające stanowić symbol tolerancji. Nad oprawą artystyczną oraz przygotowaniem uczniów do konkursu opiekę sprawowały panie Agnieszka Schlender i Adrianna Zwierzycka. Po zakończeniu quizu jury wręczyło dyplomy wszystkim zawodnikom. Dodatkowo laureaci konkursu otrzymali pamiątkowe książki Kalisz i region kaliski. 260 pytań i odpowiedzi, które ufundowało Archiwum Państwowe. Na ręce Pani dyrektor Beaty Raczak przekazano również powyższą publikację oraz wolumin Szkolnictwo Ziemi Kaliskiej w materiałach Archiwum Państwowego w Kaliszu, które wzbogacą szkolną bibliotekę.